Boganmeldelse: Camilla Plum – mit skandinaviske køkken

mit skandinaviske køkken
272 sider, hardback. 250,00 kr.

Politikens Forlag
Udgivelsesår: 2011

Se bogen hos forlaget

5/6 stjerner

Camilla Plum har samlet noget nyt og noget genbrug i en meget brugervenlig opslagsbog af en kogebog om det skandinaviske køkken. Bogen var oprindeligt tiltænkt det amerikanske marked, men vi danskere kan nu også have stor glæde af den.

Nordisk mad rider i disse år på en succesbølge, der ingen ende vil tage. Verdens bedste restaurant er dansk, og de nordiske råvarer hitter rundt omkring på verdens toprestauranter. Sidste år satte den rebelske og ofte politisk ukorrekte kogekone, Camilla Plum, sig for at lære amerikanere og andet godtfolk, hvordan vi laver mad i Skandinavien. Det gav hende prisen for bedste kogebog om skandinavisk mad ved Gourmand Cookbook Award. Bogen, der primært er tiltænkt det engelsksprogede marked, er nu oversat til dansk. Og det kan vi være glade for.

Bogen i sig selv er brugervenligt opdelt efter de enkelte skandinaviske råvarer. Skandinavisk er måske så meget sagt, for ret beset er der i langt de fleste tilfælde tale om danske ingredienser. Ingen elg, ingen lunde, ingen hval… De enkelte afsnit beskriver ret indgående den enkelte råvare og kommer med eksempler på opskrifter. Det er måske en anelse teksttungt, men både informativt og spændende, og som altid præget af Camilla Plums ukonventionelle og engagerede måde at præsentere tingene på.

Mit skandinaviske køkken er Camilla Plums personlige fortolkning af det nordiske køkken, som i det plumske univers handler mere om mormor end om noma. Selv udtrykker Camilla Plum det meget præcist: »…denne bog afspejler både en del af vores traditioner, som er værd at bevare, og nye måder at fortolke dem på, nye retter og ingredienser, som alt sammen er nødvendigt for at holde vores madkultur levende.« Vægtningen fremgår tydeligt gennem hele bogen. Eksempelvis er der »kun« blevet plads til en halv side om havtorn og en enkelt side om ramsløg, mens æblet har fået tildelt otte sider, rabarberne og rødbederne hver fire sider.

De af os, der begejstret har fulgt med i Camilla Plums gøren og laden på tv, i bøger og aviser og blade, vil givetvis opleve noget genbrug. Faktisk gør hun meget ud af at afstemme forventningerne fra starten af: Det er selvindlysende, at der må være genbrug af visse retter. Jeg er helt enig. Når den erfarne kogekone er ude i et forsøg på at beskrive sin egen personlige version af det skandinaviske køkken, ville det ikke være ægte at opfinde den dybe tallerken én gang til.

Mit skandinaviske køkken er en helt fantastisk god opslagsbog for videbegærlige amatørkokke – amerikanske som danske – der vil dykke ned i de råvarer, vi finder her i Norden. Det er som sådan ikke en inspirationsbog, men det er en utroligt anvendelig brugsbog om det nordiske køkken.

Til forsiden…