Boganmeldelse: Claus Meyer – Meyers Bageskole

Meyers Bageskole
Lindhardt og Ringhof
Udgivelsesår: 2014

Se bogen hos forlaget.

6/6 stjerner

Claus Meyer er med perfekt timing op til julehandelen klar med endnu en bagebog. Bestselleren Meyers Bageri har fået ikke bare en update men en værdig afløser, som går endnu grundigere til værks.

Meyers Bageskole er en skolebog i ordets bogstaveligste forstand: Den går engageret og grundigt til ogaven, så du som læser virkelig får noget ud af det – næsten uanset hvilket udviklingstrin du befinder dig på som amatørbager.

Bogen indledes med en række spændende og indholdsrige afsnit om teknikker og udstyr, korn, et langt afsnit om surdej ligesom æltningens mange facetter bliver præsenteret.

Opskrifter er der også rigtig mange af. De er delt op i kapitlerne hvedebrød, fuldkornsbrød, rugbrød, bløddej og andre bagværk. En del af dem ligner gengangere fra tidligere bøger, men der er også en lang række nye og inspirerende bageopskrifter. Personligt savner jeg dog både fastelavnsboller og Københavner-/tebirkes, men det er en helt anden sag.

Det bedste ved bogen er nok, at der – helt i tråd med skolebogstemaet – i afslutningen på hvert kapitel er en oversigt over »Hvad gik galt« med tekst og billeder, så du kan lære, hvilke grunde der kan være til, at dit hvedebrød er fladt eller krummen tæt, dit rugbrød har et stort hul øverst under skorpen eller rent faktisk er sunket sammen i toppen. Det er virkelig overskueligt og lærerigt.

Undervejs i bogen er der masser af tips, ligesom den afsluttes med et leksikon over begreber inden for bagekunsten.

Når layoutet – som altid – samtidig er tip top, sproget flydende og begejstrende, så kan jeg ikke andet end give dette bagemesterværk mine bedste anbefalinger med på vejen. Det er en diger bog på 298 sider, som både vil kunne fungere som inspiration, opslagsværk og som det, den er tænkt: En skolebog for nybegyndere og erfarne bagere. Og netop her ligger styrken: Alle kan være med. Nok lægger Meyer vægt på den gode smag, men det bliver aldrig krukket, aldrig snobbet. Meyer vil bare gerne bage godt brød.

Til forsiden…