Boganmeldelse: Katrine Klinken – Måltider

Katrine Klinken : Måltider
576 sider, hardback. 400,–

Politikens Forlag
Udgivelsesår: 2012

Se bogen hos forlaget

5/6 stjerner

Endelig en kogebog, som giver super gode forslag til vin til nogle af retterne! Godt gået Katrine Klinken og Thilde Maarbjerg. Kan du leve med en lidt frelst undertone, har du her en meget anvendelig basiskogebog.

Katrine Klinken er én af den type kogebogsforfattere, der ikke vil nøjes med at pushe opskrifter i lækker indpakning. Hun vil også sende budskabet om, at vi skal blive bedre til at spise sammen, fordi måltider skaber fællesskaber og er berigende. En sympatisk pointe, selvom det godt kan blive lidt frelst, når budskabet gentages så mange gange både direkte og indirekte. Men fred være med det. For Katrine Klinken har også lavet en meget lækker og særdeles anvendelig basiskogebog med flere end 500 opskrifter og forslag til alle døgnets måltider – lige fra hverdag til fest. Opskrifterne er inddelt på årets tolv måneder, så man året rundt har en oversigt over retter med de sæsonaktuelle råvarer. Det virker super godt.

Bogen er flot pakket ind, med smukke og indbydende billeder – desværre ikke til alle opskrifter. Designet er tiltalende, selvom jeg personligt synes, at de seks symboler for »morgenmad«, »frokost«, »mellemmåltid«, »aften – hverdagsmad«, »aften – weekendmad« og »aften – gæstemiddage, fest og mad til mange« virker lidt fortænkte og ikke bidrager synderligt til læsevenligheden, men tværtimod gør bogen mere uoverskuelig, fordi man er nødt til at bladre frem og tilbage for at se, hvad de står for. Så hellere bare skrive kategorierne.

Det store plus ved »Måltider« er – set med vin-øjne – Thilde Maarbjergs forslag til vinvalg (og ølvalg!) til nogle af retterne. De sidder lige i skabet. De er nemlig tilpas brede, uden at de taber værdi for læseren.

Bogens register fungerer også vildt godt: Du får både det sædvanlige register med indgange til navnene på opskrifterne og et supplerende register inddelt efter måneder og kategorier. Det gør søgningen efter den passende opskrift endnu nemmere!

Alt i alt har Katrine Klinken skrevet en meget anbefalelsesværdig basiskogebog, som har sine ganske små skønhedsfejl, men absolut er en meget anvendelig og inspirerende sag.

Til forsiden…