Boganmeldelse: Kille Enna – Kartofler på bordet

204 sider, hardback. 250,–
Politikens Forlag
Udgivelsesår: 2011

Se bogen hos forlaget

5/6 stjerner

Kille Ennas nørdede hyldest til kartoflen går rent ind som en super lækker kogebog, hvor kartoflen spiller enten hovedrollen eller birollen i de inspirerende opskrifter.

En hel (koge)bog om kartofler! Intet mindre. Krydderielskende Kille Enna har tilegnet en hel bog til én af danskernes foretrukne grøntsager. At Kille også elsker kartofler, fremgår tydeligt på samtlige 204 sider. De er spækket med lækre og smagfulde opskrifter, hvor kartofler indgår – enten i hovedrollen eller i en birolle. Her er både opskrifter, man simpelthen afprøve, og opskrifter, der lyder så tilpas frække, at man er fristet til at følge – ikke mindst fordi Kille Enna er garant for masser af smag.

Opskrifterne er krydret med korte afsnit om dyrkning af kartofler, deres konsistens, høst og opbevaring. Alt sammen præsenteret i flotteste layout, som det sig hør og bør med nutidens æstetiske kogebogsudtryk.

Kille beskriver meget kort de mest almindelige kartofler herhjemme i forhold til konsistens. Jeg savner helt klart en mere omfattende gennemgang i forhold til udseende, smag, anvendelighed og måske også Killes personlige vurdering. Især set i lyset af, at bogen afslutningsvis bliver en tand nørdet med lige netop en sådan præsentation af sjældne sorter fra den nordiske Genbank, som vi almindeligt dødelige får svært ved at få fat i. På den anden side er Kille Enna som bekendt lidt nørdet, og det er jo netop charmen ved hende. »Kartofler på bordet« er helt klart en super lækker opskriftsbog og en hyldest til kartoflen.

Til forsiden…