Boganmeldelse: Mette Blomsterberg – Blomsterbergs skønne klassikere

Blomsterbergs skønne klassikere
240 sider, hardback. Pris 300,–
Politikens Forlag.

Udgivelsesår: 2013

Se bogen hos forlaget.

4/6 stjerner

Mette Blomsterberg har gennem de seneste år i høj grad medvirket til, at helt almindelige danskere er gået konditoramok både derhjemme og på tv. Programmer som Bagedysten og Kagekampen har kun båret ved, og interessen for at kaste sig ud i de vilde kagekreationer har nået nye højder. Og her står Blomsterberg for den nærmest perfekte og meget arrangerede stil med chokoladesnørkler og karamelslør.

Blomsterbergs seneste bog tager selvfølgelig også fat på de udfordrende lagkager, men er meget mere end det. Eller mindre – om man vil. For i Blomsterbergs skønne klassikere præsenterer Danmarks konditordronning ikke kun det avancerede, men faktisk hele palletten, lige fra bananasplit og marmorkage over tebirkes og flødeboller til Othellolagkage og Rubinsteinerlagkage. Der er noget for ethvert ambitionsniveau, skulle jeg hilse og sige.

Nogle af opskrifterne har vi set i tidligere Blomsterberg-bøger, og det vil givet skuffe nogle af hendes trofaste fans. Omvendt indeholder bogen jo netop de opskrifter, som Mette Blomsterberg selv holder mest af og tæller blandt sine klassikere.

Bogen er flot sat op, og der er fokus på kagerne og opskrifterne: Ingen lange indledninger om teknik og tilbehør. Faktisk er der kun en enkelt »Værd at vide«-side. Til gengæld er opskrifterne udførligt beskrevet, så man i princippet bare slavisk kan følge selv de mest avancerede af opskrifterne, hvis ellers man har mod på det. De mere simple opskrifter har så til gengæld i de fleste tilfælde fået et twist, der fjerner enhver aura af almindelighed. Og det er vi jo nogle, der godt kan lide.

Blomsterbergs skønne klassikere er en rigtig fin bog især for nye Blomsterberg-fans, mens de mest inkarnerede nok har set noget af det hele før.

Til forsiden…