En afstikker fra den vinøse hovedvej

Af Rasmus Amdi Larsen, sommelier, Drueposten.dk, 11/06/2013

Ta’ en afstikker fra hovedvejen og de kendte vinområder, og smag nogle af de ukendte stjerner. Foto: Mads Jordansen

Vi kan rigtigt godt lide ting, vi kender i forvejen. Om det er bilvask, hårshampoo eller vinområder. Nogle områder har nærmest en magisk status i vores hukommelse og bliver født med en stemplet godkendelse på etiketten, så vi har paraderne helt nede over for kvaliteten i flasken.

Ord som Champagne, Brunello de Montalcino, Barolo og Amarone er så magiske, at priserne altid starter højt – allerede inden der overhovedet er skænket en tanke til det, der rent faktisk er kommet i glasset. Det skyldes en kombination af smart markedsføring, høje jordpriser og en meget høj efterspørgsel. Står der et kendt vinområde på etiketten, sælger vinen tit sig selv – så at sige. Og så er det jo dumt at sælge den for billigt.

Vi går efter billige »mærkevarer«

Det får mange af os til at prøve at gå efter de billigste flasker inden for ovenstående benævnelser. Det ved de kyniske af producenterne, som ofte slipper afsted med at komme vin af ret så tvivlsom kvalitet på flasken. Etiketten siger, at vi står med et eksklusivt produkt, men i virkeligheden har vi kun betalt for blækket på papiret. Der findes selvfølgeligt også vine, der beviser det modsatte, men det kræver bare ekstra dybt forarbejde af dig at finde frem til dem.

Prøv kræfter med det ukendte

Så er det som regel sjovere at gå på opdagelse på hylderne over eller under de berømte vinområder i din lokale vinshop. Her kan du som oftest få en langt større fornøjelse for pengene. Det skyldes, at vinene væk fra hovedvejen kræver meget mere arbejde med kvaliteten, fordi vinene ikke sælger sig selv. Og det ved producenterne godt. Derfor er de nødt til at stramme sig ekstra godt an for at vise og promovere nye og mindre kendte områder.

Og hvor skal du så starte? Her er et par bud på vine, hvor der er fuld valuta for pengene, og hvor du får rigtigt meget vin i glasset:

Markarbejdet foregår til hest hos Domaine Trapadis i Rasteau.

Alternativ for Champagne-fan’en:

Alta Alella, Cava Brut Nature: 120,– Laudrup.dk.

Cava – det store spanske varemærke lider under en gigantisk identitetskrise drevet af supermarkederne og store brands, der dumper priserne på deres sprøjt og udvander brandet cava. Heldigvis findes der producenter som Alta Alella, der sparker alle fordomme til vægs og laver mousserende vin af rigtig høj kvalitet. ‘Rigtig’ Champagne er og bliver kongen af boblerne, men køb ALDRIG billig Champagne, for der er Champagne også konge af opspind. Så er god Cava eller Prosecco meget skarpere forslag. For den billigste pris på Champagne starter man på det højeste niveau i Cava.

Alternativ til Brunello-manden:

San Christoforo, Amaranto 2010: 125,– Vinova.dk

Podere San Christoforo, Maremma, Toscana

Vino der både tiltaler modstandere og tilhængere af Chianti eller Brunello. Her er dyb mørk frugtighed i næsen med en overraskende og meget læskende syre. Ingen forstyrrende elementer, men ligefrem renhed i frugt og blød garvesyre. En rigtig kælepotte.

Dig, der ikke kan få nok Chateauneuf-du-Pape:

Domaine Trapadis, Cote du Rhone 2011: 90,– Laudrup.dk.

Fuld smæk for skillingen hos Trapadis i Rasteau. Lavet udelukkende på Grenache fra gamle vinstokke. Giver rigtig interessant vin og én på opleveren til en ganske overkommelig pris.

Få styr på din Amarone-afhængighed

Lapostolle, Cuvee Alexandre Carmenere Apalta Vineyard : 129,95,–Philipson Wine
Ja sørme så! Chilenerne kan altså også et eller andet, når de tør gå egne veje. Super intens frugtig mørkhed men med en sjældent set frisk syre og et velintegreret fadpræg. Fordi de med Carmenere laver deres egen stil og ikke efterligner alt det andet. Tak!

Rasmus Amdi Larsen er sommelier og ny writer på Winelab.dk.

»Jeg lever med en passion om at forenkle vinsnakken herhjemme – få vin ned på jorden og gjort tilgængelig for alle og ikke kun for de få og grå. Hjælpe dig med at finde bedre vin til din hverdag der ikke absolut er dyrere og give supermarkederne et spark i knæet når ambitionerne på vores vegne falder for dybt«.

Sig hej til mig på LinkedIn, twitter, eller Facebook.

Til forsiden…