Boganmeldelse: Michael Poulsen – Vinpusheren (3)

Af Mads Jordansen, winewriter, Winelab.dk, 25/11/2013

I en ny og smuk bog tager Vinpusheren os for tredje gang med til krydsfeltet mellem mad og vin, og hvordan du skaber de perfekte match. Michael Poulsen går i sin seneste bog skridtet videre og tager dig også med til flere af sine farvoritvinområder, og det bliver bogen absolut ikke mere kedelig af.

Michael Poulsen:
Vinpusheren
272 sider, hardback. Pris 299,95
Lindhardt og Ringhof
Udgivelsesår: 2013

Se bogen hos forlaget.

5/6 stjerner

At Vinpusheren ved, hvordan der skabes magiske match mellem vin og mad, er en kendsgerning fra side 1. Han er ikke kun vinklog, men faktisk også en habil amatørkok. Til daglig arbejder han hos Bichel Vine, hvor han for nylig også er blevet medejer. Flere af vinene i bogen er også herfra. Hans arbejde med at finde vine til restauranternes skiftende menuer er den daglige træning og baggrunden for hans kompetencer udi match af mad og vin. En disciplin, der bestemt ikke er nem, men kræver øvelse, kreativitet og et naturligt talent for – alene ud fra en opskrift eller madbeskrivelse – at kunne matche maden med en vin, der er lagret i hjernen.

Bogen er pædagogisk opdelt i afsnit efter vintype. For eksempel er der i bogens første afsnit om mousserende vine en specifik ret/opskrift, som er matchet til en specifik mousserende vin. Det fungerer rigtig godt. For det er i disse håndsrækninger, og når dine egne smagsløg møder en perfekt kombination, at du har muligheden for at lære hvorfor. Matchningens kunst bliver især intens, hvis du selv har været engageret i indkøb af vin og madlavningen.

I bogen præsenterer Michael Poulsen 75 matches, og ved de fleste vine er der også angivet et mere økonomivenligt alternativ eller en beskrivelse af, hvilke typer af vine der ville kunne passe til denne ret. Alle kan være med.

Jeg havde fornøjelsen af at smage flere af bogens match til en middag i forbindelse med bogens udgivelse. Maden stod Peter Foldby for. Alle retter blev serveret med stor præcision og kvalitet. Specielt kunne jeg have spist og drukket mig mæt i en fantastisk ravioli af Comtéost, hvortil Vinpusheren serverede en hvid bourgogne, Rully 1. Cru »La Pucelle« fra Albert Sounit, der ejes af danske Knud Kjellerup. Det var for mig aftenens højdepunkt, hvor alt gik op i en højere enhed. Ingen tvivl om, at du i Vinpusherens 3. bog vil finde masser af lækre opskrifter og vinmatch, som formentligt kan føre dit køkken og dine vinøse evner op i et højere luftlag.

Bogens billedeside har jeg slet ikke nævnt endnu, og det er en fejl, for fotograf Torben Hjulmand har beriget bogen med en masse lækre billeder. Specielt er jeg pjattet med madbillederne og ikke mindst reportagebillederne fra deres besøg i forskellige vinområder.

Poulsen siger, at dette her er bogen, han altid har drømt om at lave. Det forstår man godt. Bogen er vi flere, der gerne ville have lavet. Vinpusheren 3 er en uforskammet smuk, anvendelig og anbefalelsesværdig bog.

Michael Poulsen med et glas bobler i hånden ved releaseparty i oktober 2013, der blev holdt hos Foldbys Mad og Vin lidt uden for Aarhus. Foto: Mads Jordansen

Til forsiden…