Veuve Clicquot gør krav på farven orange

Af Mads Jordansen, winewriter, Winelab.dk, 27/01/2014

Til venstre ses Ciro Picariello etiket og til højre ses Veuve Clicquots velkendte champagne etiket.

En lille italiensk bobleproducent med en orangefarvet etiket har modtaget en henvendelse fra champagnegiganten Veuve Clicquot. Franskmændene er bekymrede for, at farven kan skabe forvirring omkring deres brand og skade dem økonomisk.

Sagen om ophavsretten til en orange farve kom frem i de italienske medier tidligere på måneden. Ciro Picariello producerer 3500 flasker af den mousserende vin. Det er ikke champagne, og der findes heller andre ord på etiketten som har en lighed med ordlyden på en flaske Veuve Cliquot. Skrifttypen er også en anden. Så det hele er bare et spørgsmål om en farve, som i øvrigt heller ikke er ens på de to mærker. Det er altså ikke en producent, der forsøger sig med et plagiat på mastodontens velkendte champagne. Han har blot valgt en forkert »farve«.

Veuve Clicquot – eller »Den Gule Enke«, som den også bliver kaldt i Danmark – har henvendt sig til Ciro Picariello og »venligst« gjort opmærksom på farveproblemet, der kan give risiko for forvirring mellem de to produkter. Det er en af de slags henvendelser der reelt bør læses »Skift farve, eller vi sagsøger jer«.

Der gik på et tidspunkt rygter om, at Ciro Picariello allerede var blevet sagsøgt, men det afviser en talsmand fra Veuve Clicquot, som i stedet fortæller, at man fortsætter med at opretholde en mindelig dialog, medmindre vinhuset ikke ikke er lydhør overfor de franske indvendinger.

Små vinhuse har sjældent budget til at sætte sig op imod giganternes hær af advokater, så lad os gå ud fra, at denne sag ender med, at »Den Gule Enke« får sin vilje.

Veuve Clicquot er verdens næststørste champagneproducent og laver over 18 millioner flasker om året. Deres gulorange farve er varemærkebeskyttet i EU, USA og Australien.

Til forsiden…